Har du upptäckt att något inte är som det ska med ditt läkemedel? Vänd dig då i första hand till den du köpt läkemedlet hos för att reklamera, det vill säga klaga på det som är fel.
Uppenbara fel på läkemedel är till exempel missfärgade tabletter, salvor med fel konsistens och läkemedel som inte luktar som de brukar. Men det finns även andra saker som räknas som fel:
I sällsynta fall kan biverkningar bero på ett kvalitetsfel på läkemedlet, men oftast finns det andra anledningar till att ett läkemedel ger biverkningar. Prata med den som förskrivit läkemedlet till dig om du misstänker att du fått en biverkning. Du kan också rapportera biverkningen till Läkemedelsverket.
I första hand ska du vända dig till det apotek eller den butik där du köpt läkemedlet. Du behöver inte ha kvar kvittot, och du kan ringa, skriva, mejla eller gå dit personligen. På ett apotek kan du också få hjälp så att du kan fortsätta din behandling. Minns du inte var du köpte läkemedlet kan du vända dig till vilket apotek som helst.
Du kan också höra av dig direkt till Läkemedelsverket (registrator@mpa.se). Det kan vara ett bra alternativ om det handlar om ett läkemedel du köpt utomlands eller på nätet.
Den som tar emot din reklamation är skyldig att se till att den kommer fram till det tillverkande läkemedelsbolaget, om det inte handlar om att det är apoteket eller butiken själva som orsakat felet. Det är viktigt för patientsäkerheten att reklamationen når fram så att läkemedelsföretaget kan göra något åt felet.
Vill du själv kontakta läkemedelsföretaget kan du självklart göra det.
Hos Lif hittar du mer detaljerad information om vad du kan göra om du misstänker att något är fel med ditt läkemedel. Lif är branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen.