Har du upptäckt att något inte är som det ska med ditt djurs läkemedel? Vänd dig då i första hand till den du köpt läkemedlet hos för att reklamera, det vill säga klaga på det som är fel.
Uppenbara fel på läkemedel är till exempel missfärgade tabletter, salvor med fel konsistens och läkemedel som inte luktar som de brukar. Men det finns även andra saker som räknas som fel:
I sällsynta fall kan biverkningar bero på ett kvalitetsfel på läkemedlet, men oftast finns det andra anledningar till att ett läkemedel ger biverkningar. Prata med en veterinär om du misstänker att ditt djur fått en biverkning. Du kan också rapportera biverkningen till Läkemedelsverket.
I första hand ska du vända dig till det apotek eller den butik där du köpt läkemedlet. Du behöver inte ha kvar kvittot, och du kan ringa, skriva, mejla eller gå dit personligen. På ett apotek kan du också få hjälp så att ditt djur kan fortsätta sin behandling. Minns du inte var du köpte läkemedlet kan du vända dig till vilket apotek som helst.
Du kan också höra av dig direkt till Läkemedelsverket (registrator@mpa.se). Det kan vara ett bra alternativ om det handlar om ett läkemedel du köpt utomlands eller på nätet.
Den som tar emot din reklamation är skyldig att se till att den kommer fram till det tillverkande läkemedelsbolaget, om det inte handlar om att det är apoteket eller butiken själva som orsakat felet.
Vill du själv kontakta läkemedelsföretaget kan du självklart göra det.
Hos Lif hittar du mer detaljerad information om vad du kan göra om du misstänker att något är fel med ett läkemedel. Lif är branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen.