Tillgänglig läkemedelsinformation i Sverige

När det är något fel på läkemedlet

Du som arbetar på apotek eller i en butik som säljer läkemedel behöver kunna ta emot reklamationer på läkemedel som det är fel på.

Laddar..

Viktigt att läkemedelsföretagen kan åtgärda fel 

Det är viktigt för patientsäkerheten att läkemedelsföretagen har rutiner som gör att de snabbt kan åtgärda eventuella fel på de läkemedel de tillverkar. Därför måste det vara lätt att reklamera eventuella fel, och den som tar emot en reklamation behöver snabbt se till att den når läkemedelsföretaget. 

Vad betyder ”fel på läkemedlet”? 

Uppenbara fel på läkemedel är till exempel kemiska eller farmaceutiska fel, som fällningar i lösningar, missfärgade tabletter, salvor med fel konsistens och läkemedel som inte luktar som de brukar. Men det finns även andra saker som räknas som fel:  

  • en trasig innerförpackning  
  • ett munstycke för inhalation eller någon annan teknisk detalj som inte fungerar  
  • felaktig text i bipacksedeln eller på ytterförpackningen  
  • ett läkemedel som någon köpt på nätet och misstänker är förfalskat  
  • en förpackning som är svår att öppna.  

Biverkningar räknas som fel när det finns en misstanke om att de har att göra med kvalitetsfel på läkemedlet. 

Att ta emot en reklamation 

En reklamation innebär att någon påtalar en misstanke om kvalitetsbrister eller fel på ett läkemedel. Du som arbetar på apotek eller på något annat ställe där man säljer läkemedel är enligt Läkemedelsverkets föreskrifter skyldig att kunna ta emot och hantera reklamationer.  

Du ansvarar för att se till att reklamationen når det tillverkande läkemedelsföretaget så fort som möjligt, oavsett om det verkar handla om ett befogat klagomål eller inte. Du får aldrig avvisa en reklamation. Denna regel gäller för alla aktörer i läkemedelskedjan.  

Vem som helst som misstänker att det är fel på ett läkemedel har rätt att reklamera. Reklamationer kan också komma från sjukvården. Det finns inga särskilda krav på hur en reklamation ska lämnas in. Den kan lämnas in muntligt (i direktkontakt eller via telefon) eller via brev eller e-post. Den som reklamerar ett läkemedel kan också välja att kontakta Läkemedelsverket eller det ansvariga läkemedelsföretaget och lämna reklamationen direkt till dem. 

Det finns inte heller något krav på att den som reklamerar ett läkemedel ska visa upp eller skicka med det felaktiga läkemedlet, och det finns inte heller något krav på att den som köpt läkemedlet ska visa upp ett kvitto.  

Bestämmelserna om reklamationer för öppenvårdsapotek finns i Läkemedelsverkets föreskrifter.  

Senast uppdaterad

2025-08-15

Publicerad

2025-07-24

Sidansvarig

info@fass.se